Bruker?

Jeg kan ikke si at jeg er så veldig glad i det ordet. Ja jeg bruker selvsagt tjenester, men for meg blir bruker at det går over i økonomiske termer, vi forbruker tjenester. Bruker vi tjenester fordi vi for eksempel går på ett aktivitetssenter eller en kafe som bydelen har åpnet for de med psykiske lidelser. Ja vi gjør kanskje det. Likevel klinger ikke ordet bruker/økonomi og forbruk av tjenester så veldig godt i mine ører.
Pasient er noe annet, selvsagt er vi pasienter når vi går til legen eller er på sykehus. Da er vi der for å få behandling av fastlegen, eller 2 linjetjenesten, eller hva det nå måtte være.
Skal vi da gå fra å være individer og borgere til å bli brukere av tjenester bare fordi en er blitt syk.
Vi er jo oss selv og ingen andre, vi går ikke rundt å tenker økonomi på samme måte som en økonom ville gjøre.
Nei jeg vil heller være en person, individ eller borger, istedet for bare en bruker. Jeg har jo faktisk mitt å bidra med jeg også, jeg bruker ikke bare opp alt rundt meg av tjenester. Jeg synes faktisk ikke at det er noen identitet å være glad for at en har ,og at personale går rundt og kaller oss brukere som om vi brukte dem opp i stedet for å gi noe tilbake.
Men nå er det nå det som er bestemt og det er selvsagt vanskelig å finne en ny term som alle ville være enige i, og brukermedvirkning er jo en god ting som klinger bedre i mine ører. Så er det bare å godta at en er en forbruker av tjenester og heller prøve å finne en identitet som noe annet etterhvert.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar