NAV og sykemelding

Hvis du ikke klarer å jobbe lengre av ulike årsaker er det selvsagt legen som er svaret.
Jeg lærte aldri på skolen hva en skulle gjøre når en ble sykemeldt, og jeg kjente ingen andre som var det heller. Generelt sett lærer en veldig lite om rettigheter og sykdom før en faktisk er i situasjonen selv, hvis ikke noen i nær familie allerede er syk. Jeg var jo ganske ung da jeg ble sykemeldt også da.

Så da sto jeg etterhvert der med en sykemelding i hånda uten en gang å vite hvor jeg skulle gjøre av den.
Jeg hadde ikke meldt flytting fra foreldrene mine siden jeg var student, og det ble ett styr hvor jeg egentlig hørte til. Men flytting ble meldt og jeg fant til slutt NAV, eller trygdekontoret som det het da. Men en skal jammen meg være frisk for å være syk, det er jo så mye papirarbeid og ting som en må gjøre når en er syk. Hvor skal en henvende seg for de forskjellige tingene. Jeg satte meg rett og slett ned og leste lover og regler for å finne ut av ting, en får ikke informasjon sånn uten videre av NAV og andre instanser.

I dag er alle så opptatt av trygdesvindel, men jeg mener at er du syk og ikke kan jobbe er det en ærlig sak, og velferdsstaten er der av en grunn. Jeg tror det er svært få som svindler til seg trygd, hvem vil vel ha så lite penger å leve av i måneden når en kan jobbe og tjene mer. Det er faktisk ikke så mye å leve av for å si det sånn. Og jeg tror faktisk at det er mange som heller ville ha jobbet, og ikke falt ut av samfunnet sosialt og økonomisk. Og skal alle de som er syke lide for at noen er uærlig og ikke vil jobbe? For meg blir det helt feil tankegang. Og det er jo ikke slik at når du er varig ufør at du ikke kan prøve deg i arbeidslivet igjen og se hvordan det går. Og det er mulig med tilrettelegging hvis en ønsker det. For meg for eksempel er det stor forskjell mellom det å studere og det å jobbe, mens for andre er det motsatt. Og bare så det er sagt så oppfordrer jeg ikke noen til å sykemelde seg uten reel grunn, jeg bare påpeker mulighetene som er der.

Men syk er syk og det er legen som er ansvarlig for å vurdere hvor syk en er, og ikke resten av samfunnet. Psykiske lidelser er ofte veldig vanskelig å se på folk, og det kan faktisk virke som om en egentlig er veldig friske utad ,selv om det er fullt kaos innvendig. På privaten kan det være at ting ikke er som det synes. En sover kanskje ikke, er så deprimert at en til tider ikke orker å se andre enn familien. Alle har rett til ett privatliv, og er ikke ansvarlig for å forsvare sykemeldingen sin til alle en møter. Eller at en er syk for den saks skyld.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar