Følge sine drømmer.

Hvem hadde trodd at da jeg satt på psykehuset og fablet om at jeg ville bli psykolog, at jeg faktisk skulle ende opp som student. Svært få faktisk for å være helt ærlig. De hadde ikke en gang tro på at jeg ville klare meg uten å være innlagt på "regular basis from time to time".
Men psykolog var jeg bestemt på å bli, det var det som var min drøm i livet. Nå har jeg flere drømmer som også er blitt til virkelighet. Som å bo i egen leilighet, være sammen med venner, reise rundt i verden, rett og slett nyte livet så godt jeg kan.

Være aktiv med i brukermedvirkning liker jeg også. Si meningen min om helsevesenet og å bli hørt på det.

Elsker å være kreativ, lage smykker, hekle, sy vesker og klær når jeg får tid til å lære det. Ta bilder når jeg får meg skikkelig kamera, kanskje male noen bilder, begynne med ridning igjen. og siste på programmet er altså blogg. Internet har vært min venn i mange år. Viktig å ha noe å gjøre rett og slett.

Trodde ikke at jeg hadde så mye interesser jeg da jeg satt der på sykehuset og ikke ville spise og aller helst skade meg selv litt mer.

Men jeg har altså fått mye behandling for å komme meg dit også da. Av flinke mennesker som hadde tro på meg. Alt har ikke vært en dans på roser, men sånn er nå livet noen ganger. Det kan skje hvem som helst, og jeg er ikke den eneste som synes at livet har vært vanskelig.

Men jeg har håp at flere skal komme dit jeg er nå. At de skal få rett behandling og bli tatt på alvor for det de synes er vanskelig. Og det er slett ikke alle som kommer til å ende opp som meg på sykehuset, vi er forskjellige, og det er like mange problemer og måter å slite på ,som det er mennesker.

Problemet er å bli tatt alvorlig og å få denne hjelpen. Det er desverre fortsatt alt for lite ressurser i psykiatrien. For få leger og psykologer. Lange ventelister. Avslag fordi en liksom ikke er syk nok.
Men det finnes heldigvis lavterskeltilbud også. Rundt om i kommuner og bydeler. Organisasjoner som gjør en veldig god jobb. Selvhjelpsgrupper. Men det er en jungel uten like preget av lite penger. Godt vi har internet og kan søke opp disse tilbudene.

Følg min blogg med bloglovin

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar