Hva kan en skrive om på nettet?

Jeg har lagt merke til når jeg har vært innom flere forum på internet at det er de utroligste ting kan få seg til å si fordi internet er så anonymt at en kan gjemme seg bak et brukernavn.

Jeg har blitt provosert mange ganger av rasisitiske påstander og lurer egentlig på hva som ligger bak alle innleggene. Er folk virkelig så utrolig lite reflekterte at de ikke tenker at det kan skade andre som leser det de har skrevet? Og det er ikke bare innvandrene som får gjennomgå, kvinner, syke, trygdede og sosialklienter samt psykisk syke blir plassert i båser som er lite attraktive å tilhøre.

Av og til lurer jeg på om nordmenn egentlig er seg selv nok. Det å bry seg om andre er ikke så viktig lengre. Hvis noen sliter så skal vi helst holde oss langt unna, og late som om vi ikke kjenner vedkommende. Og en kan hvertfall ikke si høyt at en har psykiske problemer. Folk vet ikke hva de skal svare tilbake, eller hvordan de skal takle det å få en sånn beskjed. Alt skal være så overfladisk og fint som det heter.

Vi kan prate om været og hva vi har gjort idag, men å si hvordan vi egentlig har det skal en ikke si høyt til alle og en hver. Bare en later som om en har det greit går alt så meget bedre for de vi møter. Vi vil jo ikke at noen skal bli ille til mote.

Men tilbake til nettet. Her kan en si alt hva en tenker og mener uten at noen egentlig vet hvem du er. En kommer med påstander og tilnavn til mennesker som skriver sine meninger uten å egentlig kjenne denne personene. En vet ikke kjønn, etnisk bakgrunn, arbeidsforhold, familie eller hva det nå som definerer en person idag. Kanskje personen som skriver sine meninger i god tro om at det blir godt mottatt egentlig bare ønsker å bli sett og hørt, ikke få slengt allslags fæle ord etter seg. Vi har jo spesielt sett dette i valgkampen. Vi kategoriserer de forskjellige velgerne og forstår egentlig ikke hvorfor de tenker som de gjør. Kjendiser blir også kategorisert etter popularitet og hva de sier i media samt alle politikerne.

I frykt for å bli plassert kan jeg si at jeg var fornøyd med valgresultatet, men også lei meg på samme tid. Selv om jeg ikke stemte venstre eller KRF synes jeg at det er trist at de ikke fikk mer oppslutning enn de gjorde. Og jeg liker ikke Siv Jensen og hennes paranoide forestillinger om at hun alltid blir angrepet i media. En kan jo ikke si noe i mot henne uten at det har skjed ett overgrep gjennom media på hennes person. Men nok om det.

Valg engasjerer som sagt og masse meninger og påstander blir lagt ut på nettet og folk reagerer på dette med å si sine meninger. Er det da bedre at folk faktisk sier hva de mener og mange blir støtt og lei seg. Det er ikke alle som tåler å bli satt i bås og sett ned på fordi de er slik og slik. Folk er forskjellige og det ligger mange historier bak det som blir sett og hørt.

Les gjerne ett innlegg som sto i aftenposten her om dagen.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3275948.ece

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar