Selvskading ett selvmordsønske?

Mange tenker at når en skader seg selv er det fordi en ønsker å dø, men ikke våger å ta selvmord fordi en er for redd til å faktisk ta livet av seg.
Men det er langt fra sannheten. Selvskading av ulike varianter har svært lite med det å ville dø.
Jeg vil mene at det har mer med at en ikke vet helt hvordan en skal holde ut det å leve, at det føles så utrolig vanskelig at en må få ut følelsen av håpløshet med å skade seg. En er destruktiv og klarer ikke helt å ta vare på seg selv på en god måte. Livet føles så utrolig vanskelig og det er den eneste utveien en kan se. Det kan se ut som om det er to sider av samme sak, men jeg mener at det er to vidt forskjellige ting som må sees på.

Jeg tror jeg må ha levd ett beskyttet liv fordi jeg viste ikke at det var noen andre enn meg som var selvskader, eller hva en nå skal kalle det, før jeg ble innlagt på sykehus og traff ganske mange andre med samme problem. Etterhvert har jeg lest en del bøker om det og sett en del på internett, og til tider kan det virke som om unge tror at det er mote å skade seg. Eller hvertfall at foreldre tror at barna deres gjør det fordi alle andre også gjør det. I så fall mener jeg at det er ett problem i seg selv, at mennesker føler at eneste måten å bli godtatt på er å skade seg fordi det er mote. Selv om jeg tror at det er sterkt overdrevet at det er mote i noen miljøer.

Og så skal en helst ikke lese så mye om det fordi da tenker mange at en blir påvirket til å skade seg. At det å høre om det får noen til å begynne å skade seg. Jeg har opplevd å ikke få lov til å være så mye på nettet fordi noen sykepleiere mente at det var skadelig for meg å lese om psykiske lidelser og spesielt selvskading. Som om det gjorde at jeg ble dårligere enn jeg allerede var. Innsikt trenger en jo selvsagt ikke, det å føle felleskap med andre med samme problem er heller ikke bra? Hvor skal en ellers lære hvis en ikke bruker internett eller leser bøker? Det ender opp med at en føler seg veldig alene. Og så hvis alle rundt en skal gå rundt å tro at en helst vil ta selvmord hver gang en har skadet seg, da blir det til at en skjuler alt og ikke blir bedre eller klarer å slutte på egen hånd.

1 kommentarer:

Mille | 25. oktober 2009 kl. 23:34

Det er mange rare forestillinger ute og går om selvskading. At man gjør det fordi det er kult, eller for å få oppmerksomhet. Noen avdelinger pælmer ut folk som har skadet seg. hadde de gjort det med meg ville det virket mot sin hensikt. Jeg mener ikke man skal si det er ok at man skader seg, men kaste dem ut??

Rart det med psyke ikke skal ha kunnskap om det som feiler dem. Kan det være fordi kunnskap gir makt? Bare en tanke som datt ut av meg. Vel... takket være mye kunnskap som jeg tilegnet meg i smug på internett og bibliotek er jeg frisk som en fisk i dag.

Legg inn en kommentar