Blir vi mer deprimert nå enn før?

Professorer svarer aftenposten

Leste en artikkel i aftenposten i forbindelse med at antidepressiva ikke virker så bra som en skulle ønske.
Der lurte de på hvorfor vi er mer deprimerte nå enn før.

Samfunnet har forandret seg mye siden slutten av 60årene eller rundt der. Det blir flere krav og mindre tid til hverandre i hverdagen. En tenker mer over hvordan en har det, og om en er lykkelig eller ikke. En blir stresset over alt som skal gjøres og at livet ikke er så strukturert som det var før i forhold til normer og familie. Det er flere som bor alene nå enn før.

Dette var bare noe av det som ble skrevet. Men jeg tror faktisk at det sier litt om at det er vanskeligere å leve i ett samfunn som dagens enn det var før. Depresjon har ikke noe med den materielle overfloden vi opplever nå så en kan ikke forvente at vi blir mindre deprimerte jo rikere vi er.

Men det kommer også frem at vi må snakke sammen som medmennesker. Det er mye hjelp i det å få pratet om hvordan en har det, og å få støtte når ting er vanskelig. Det er ikke bare å late som ingenting og håpe at det går over av seg selv. Det vil som regel det til slutt, med livet kan bli veldig vanskelig i mellomtiden.

2 kommentarer:

Carla | 18. oktober 2009 kl. 23:43

Viktig tema å snakke/blogge om! Jeg tenker på at det de ikke skreiv om i aftenposten, er at hva vi definerer som depresjon kan forandre seg, og har forandra seg, gjennom tidene. Kanskje blir tilstander som før kaltes tristhet, melankoli, tretthet, livskriser osv., idag oftere kalt depresjon? Det er jo mange som reagerer på en økt tendens til å sykeliggjøre menneskelige følelser og reaksjoner. Legemiddelindustriens rolle i dette har nok vært ganske stor - sjøl om sikkert mange ting har spilt inn. På et foredrag jeg var på for litt siden fikk jeg vite at kriteriene for å få depresjonsdiagnose ble utvidet på samme tid som de nye SSRI-preparatene ble lansert... Antagelig ikke helt tilfeldig, med tanke på hvor sterkt legemiddelindustrien er inne i arbeidet med den amerikanske diagnosemanualen DSM.

Carla | 19. oktober 2009 kl. 00:03

Hihi, nå leste jeg noen av de tidligste postene og da skjønte jeg plutselig hvem sin blogg jeg hadde kommentert på! Du har nok forandra litt på designet og fargene siden sist jeg leste, trur jeg?

Legg inn en kommentar