Lykke i en pille?

"lykkepiller"

Leste dette innlegget i Dagsavisen som Einar Kringlen har skrevet. Han er professor i psykiatri.

Han sier at anti depressiva egentlig virker veldig lite og at det likevel blir gitt tusenvis av nordmenn for både depresjon og andre lidelser.

En kan egentlig spørre seg hvorfor legemiddelindustrien samarbeider så tett med legene som de gjør.

Og lure på hvorfor medisiner er nesten det første en lege vil gi deg når du kommer for å prate om din psykiske lidelse. I stedet for å sende deg til psykolog for å få terapi. Nå er det selvsagt veldig vanskelig å få time hos en psykolog men likevel.

Jeg har selv opplevd at det første en pasient blir tilbudt når en blir innlagt på en akutt avdeling på sykehuset er medisiner for både det ene og det andre. En kan jo lure på hvorfor en som ikke er psykotisk skal få anti psykotika den første dagen en er der. Medisiner før all annen behandling blir prøvd.

Men jeg er ikke så sikker på at alt kan medisineres, livet blir som regel ikke så mye bedre etterpå. Hjernen roer seg kanskje litt ned, men jeg lurer jo på hvorfor så mange ønsker å slutte med medisinene så fort de kan. Jeg har opplevd litt for mange som lurer unna medisiner hvis de får anledning til det fordi de ikke vil ha bivirkningene de får. Nå er jo anti depressiva "snillere" enn andre nevroleptika med at de har færre bivirkninger, men at det skal gå så langt at folk blir tvangsmedisinert med sprøyter er litt drøyt for min del.

Og for min egen del lurer jeg i tillegg på om pasientene får anledning til å velge selv hvilke medisiner de ønsker å ta etter at de har fått grundig gjennomgang av virkninger og bivirkninger. Som oftest blir en jo bare gitt en resept før en går, eller på sykehuset kommer sykepleierne med pillene uten å forklare mer enn hvilke medisiner det er. Jeg tror de fleste ønsker å vite hva som kommer til å skje med hjernen og kroppen når en tar disse pillene.

Jeg vet desverre også de som får medisiner for å motvirke bivirkninger. Til slutt blir det en salig coctail som ingen helt vet hvordan virker, da en kan stå på opp mot 7-10 medikamenter. Av og til lurer jeg på hvordan folk klarer å stå oppreist og fungere som normalt. De fleste er jo også seditative.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar