Mer penger til utdanning

Må få flere studieplasser

Tar meg den frihet å skrive litt om finansieringssituasjonen til UIO der jeg er student på profesjonsstudiet i psykologi.

Som vi alle vet er det alt for lite psykologer i landet til å fylle behovene som er for behandling. Det ble opprettet ca 30 nye studieplasser  i Tromsø nylig som jo er bra, men det fyller desverre ikke behovene helt og fullt. Det nekter jeg å tro.

Det er vanskelig å komme inn selvsagt, og ett vanskelig studie å fullføre. Men det hjelper lite når universitetet skal spare penger. Det har de prøvd å gjøre siden jeg begynte så for øyeblikket får vi ikke en gang karakterer fordi de da bare trenger en sensor. Det er det samme på medisin så jeg tror ikke vi lider noen nød i forhold til det vi lærer. Vi må ha C for å stå så tydeligvis gjør vi det okey likevel.

En annen ting er at de ikke tar inn eksterne lærere som jo kan være nyttig i forhold til å lære hva som faktisk foregår ute i det virkelige liv. De har også tatt vekk litt av pensum som selvskading og spiseforstyrrelser noe jeg ikke liker. Vi lærer jo fort når vi blir kastet ut i praksis.

Men vi blir hele tiden ansvarlige når vi er ferdig utdannet å holde oss oppdatert på hva som skjer klinisk noe jeg liker, men jeg vil gjerne også lære det nå så jeg leser på egenhånd om det jeg er intressert i.

Jeg håper virkelig at pengene kommer tilbake og at universitetet slipper å hele tiden spare penger på bekostning av oss studenter og forskning. Jeg skulle ønske at Norge kunne være ett sted der vi finner ut av ting og forsker selv. At vi får flinkest mulig psykologer selv om vi ikke lider noen nød etter 6 år. Vi skal jo spesialisere oss i 5 år etterpå også.

Vi vil jo at psykisk helsevern skal bli bedre og bedre, at flere og flere får hjelp.

Norge er ikke akkurat tjent med at folk som ønsker det, ikke får høyere utdannelse på grunn av penger og budsjetter. Det er faktisk ikke så mange andre steder i verden at en har muligheten til å ta høyere utdanning uten å betale gull og grønne skoger for det i form av studieavgifter.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar