Ferietid?

Jeg har vært så heldig at jeg fikk en tur til  Tallinn med familien i helga. Kjempehyggelig og jeg elsker å reise. Har faktisk reist en del også før jeg ble veldig syk og ble innlagt på sykehus. Da var det nok å reise hjem på besøk til familien som bor i en annen del av landet.
Og jeg har funnet ut at ferie er ikke noe vi som er syke har og det er veldig frustrerende. Vi har ikke rett på feriepenger en gang. Selvsagt får vi sykepenger den måneden men det er jo så lite at det ikke rekker til noen tur i det hele tatt. Og mange er desverre ikke i stand til å ta seg ferie pga dårlig råd eller fordi de er for syke til det. Men for meg letter det hverdagen å kunne reise på oppdagelsesferd og shopping selvsagt, og jeg er faktisk ganske frisk når jeg reiser selv om jeg kan bli litt sliten etterpå. Tar rett og slett ferie fra meg selv en stund. Og jeg har foreldre og venner som gjerne blir med fordi det kan være vanskelig å reise helt på egenhånd. Heldig rett og slett er det jeg er.
Hadde det bare vært så lett å ta ferie fra seg selv som jeg kan oppleve en eller to helger i året. Mange klarer ikke det og har hvertfall ikke penger til det. Men så er det også de som ikke har behov for å reise heller annet enn for å treffe familie.
Ferie er ingen rett sånn økonomisk men jeg skulle ønske at vi kunne ta ferie fra sykdommen noen uker i året slik som alle andre kan gjøre fra jobb. Ja egentlig hele døgnet og helgene vi jo også er syke. Men slik det er nå kommer jo ikke det til å skje. Lov å håpe er det hvertfall og å få forståelse for at en sykdom ikke tar slutt etter endt arbeidsdag slik NAV synes å tenke med arbeidsavklaringspengene sine. Jeg har vært syk i ti år og kommer ikke til å bli frisk i løpet av de fire neste årene som er maks vedtak for disse. Blir litt sliten av det hele å måtte kjempe mot NAV, spesielt i disse dager da det er helt sikkert at jeg ikke vil klare å komme meg ut i jobb i løpet av de 1,5 årene jeg fikk vedtak om. Psykolog og lege skrev 50% jobb kanskje om 5 år men svært uvisst enda. Litt feil spør du meg.
Men men tilbake til eksamenslesing, begynner å haste litt nå å få levert inn det jeg skal. Ordner seg nok til slutt og oppgavene blir levert. Stresset er ikke så lett å takle.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar